Johannes J. Mohn

Johannes J. Mohn

Doktorand
Forschungsinteressen: • neurocognitive development • infant electroencephalography (EEG) • child-adapted magnetic resonance imaging (MRI) • statistical learning and early memory development • stress and stress-related neuropsychopathologies • neurobehavioural adaptations to early life stress and adverse childhood experiences • longitudinal data analysis • integration of animal experimentation with human cognitive neuroscience

 

Akademischer Werdegang

seit 2020     Doktorand, Max Planck School of Cognition, Leipzig
                      Promotionsarbeit an der Charité – Universitätsmedizin Berlin
                      Betreuer: Christine Heim and Yee Lee Shing
                      Lab-Rotationen in der Orientierungsphase: Elisabeth Binder, Jan Born und Pascal Fries

20192020 Research assistant, Max-Planck-Institut für Bildungsforschung, Berlin

2019             Master of Arts in Mind and Brain, Berlin School of Mind and Brain, Humboldt-Universität zu Berlin

2016             Bachelor of Arts in English and Philosophy, Freie Universität Berlin

 

Wissenschaftliche Auzeichnungen

2012–2019  Akademisches Stipendium, Studienstiftung des Deutschen Volkes
2012              Scheffel-Preis, Literatische Gesellschaft/Scheffelbund, Karlsruhe
2011              Gewinner des Geschichtswettbewerbs Baden-Württemberg, Deutscher Bundespräsident und Körber-Stiftung

 

Lehre

Grundlagen der Psychologie: Motivation. Vorlesung and Seminar, Modul 1, B.Sc. Angewandte Hebammenwissenschaft und Modul 2, B.Sc. Gesundheitswissenschaften, Charité – Universitätsmedizin Berlin, WS 22/23

Kommunikation und Motivation in der Hebammenarbeit. Seminar, Modul 1, B.Sc. Angewandte Hebammenwissenschaft, Charité – Universitätsmedizin Berlin, WS 23/24

Grundlagen der Sozialwissenschaften: Kommunikation. Vorlesung und Seminar, Modul 2, B.Sc. Gesundheitswissenschaften, Charité – Universitätsmedizin Berlin, WS 22/23, WS 23/24

Kognition I. Vorlesung und Seminar, Modul 2, B.Sc. Gesundheitswissenschaften, Charité – Universitätsmedizin Berlin, WS 22/23

Schmerz aus psychologischer Sicht. Seminar, Modul 3, B.Sc. Pflege, Charité – Universitätsmedizin Berlin, WS 23/24

Subjektive Krankheitsheorien. Seminar, Modul 3, B.Sc. Pflege, Charité – Universitätsmedizin Berlin, WS 23/24

Stress aus biologischer und psychologischer Sicht. Seminar, Modul 6, Modellstudiengang Medizin, Charité – Universitätsmedizin Berlin, WS 22/23, SS 23

Pawlows Erben. Seminar, Modul 6, Modellstudiengang Medizin, Charité – Universitätsmedizin Berlin, WS 22/23, SS 23

 

Publikationen

Falck, J., Zhang, L., Raffington, L., Mohn, J. J., Triesch, J., Heim, C., & Shing, Y. L. (2023). Longitudinal changes in value-based learning in middle childhood: Distinct contributions of hippocampus and striatum. eLife, 12:RP89483https://doi.org/10.7554/elife.89483.1

Raffington, L., Czamara, D., Mohn, J. J., Falck, J., Schmoll, V., Heim, C., Binder, E., & Shing, Y. L. (2019). Stable longitudinal associations of family income with children’s hippocampal volume and memory persist after controlling for polygenic scores of educational attainment. Developmental Cognitive Neuroscience, 40:100720. https://doi.org/10.1016/j.dcn.2019.100720


Posterpräsentationen und Vorträge

Mohn, J. J. (2023). Neural signatures of statistical learning and their links with episodic memory across the first year of life [Talk]. CuttingEEG Gardens, Regensburg.

Mohn, J. J., Byington, N., Grimsrud, G., Bauer, M., Hoffmann, F., Dammering, F., Bentz, L., Pittner, K., O'Donovan, F., Rasmussen, J., Fair, D., Binder, E., Winter, S., Entringer, S., Miranda Dominguez, O., Buss, C., & Heim, C. (2023).Leveraging large-scale brain-wide association discovery in smaller samples: A PolyNeuro Risk Score approach to Kids2Health resting state data [Poster]. Flux Congress, Santa Rosa, USA.

Mohn, J. J., Gronow, F., Pittner, K., Bauer, M., Buss, C., & Shing, Y. L. (2023). A longitudinal investigation of the ontogeny of memory consolidation [Poster]. Annual Berlin-Bochum Memory Alliance Symposium, Berlin.

Mohn, J. J., Gronow, F., Pittner, K., Bauer, M., Pittol Nercolini, V., Melnik, A., Buss, C., & Shing, Y. L. (2023). An EEG study to investigate individual differences in statistical learning in one-month-olds [Poster]. FIT'NG Annual Conference, Santa Rosa, USA.

Mohn, J. J. (2019). Testing the longitudinal links between brain morphology and executive functions in middle childhood: Effects of poverty [Talk]. Mind Brain Body Symposium, Berlin.

Mohn, J. J., Raffington, L., Keresztes, A., Heim, C., & Shing, Y. L. (2018). Testing the longitudinal links between brain morphology and executive functions in middle childhood with poverty as a moderator [Poster]. Flux Congress, Berlin.

 

Folge Johannes auf Twitter

 

Foto: Anja Schneider

Zur Redakteursansicht